Rekabet Kurumu, çalışanları baştan çıkarmamaya yönelik anlaşmalar nedeniyle 27 işletmeye 252 milyon lira para cezası verdi.
Rekabet Kurumu Başkanı Birol Küle, bu yıl “çalışan teşvik anlaşmaları” nedeniyle 27 işletmeye toplam 252 milyon lira ceza kestiklerini, bu alanda 35 işletmeyi kapsayan 3 soruşturmayı sürdürdüklerini belirtti.
Ticaret Bakanlığı ile ilgili ve bağlı kuruluşlarının 2024 yılı bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Kurulu’nda konuşan Küle, kurumun rekabeti kısıtlayıcı anlaşma ve uygulamalar ile hakim işletmelerin bu bütçeyi kötüye kullanmasını önlemekle yükümlü olduğunu hatırlattı. hakimiyet.
Kovid-19 salgınına rağmen yerinde incelemelere ara vermediklerini ve inceleme sayısını artırdıklarını belirten Küle, 2020’den bu yana inceleme sayısını 2 kat, yerinde inceleme sayısını ise yaklaşık yüzde 65 artırdıklarını söyledi. .
Küle, özellikle düşük ve orta gelirli vatandaşların harcamalarını etkileyen kesimlerde suni fiyat artışlarının önlenmesi için harekete geçtiklerini belirterek, şöyle konuştu:
“Una, mayaya, yumurtaya, ekmeğe oynanan oyunları cezalandırdık. Ekmekten temizlik ürünlerine kadar pek çok tedarikçinin raf fiyatlarını belirlediğini tespit ettik. Bu ürünlerin satıldığı zincir marketlerin kartel oluşumlarını ortaya çıkardık. Temelde rekabet ihlalleri Sadece gıda ürünleri son 4 yılda yaklaşık 3,7 milyar doları buldu.” Bunları lirayla cezalandırdık. 2023 yılında şu ana kadar uyguladığımız ceza 2,15 milyar liraya ulaştı.”
“Deprem bölgesinde sektör araştırmalarına başladık”
Küle, şirketlerin çalışanlarının ücret ve sosyal haklarına son vermesi konusunu da takip ettiklerini belirterek, “2023’te çalışanları baştan çıkarmama anlaşmaları nedeniyle 27 işletmeye toplam 252 milyon lira para cezası uyguladık. 3’ümüze de devam ediyoruz. Bu alanda 35 işletmeyi kapsayan soruşturmalar yürütülüyor.” söz konusu.
Dijital pazarlarda tüketicilerin sömürüldüğünü, küçük ve orta ölçekli işletmelerin dev teknoloji şirketlerinin besleyicisi haline geldiğini tespit ettiklerini belirten Küle, “Bu kapsamda Google, Facebook, Facebook gibi hakim işletmelerin ihlallerini tespit ettik. Yemeksepeti, sahibinden, Trendyol, Çiçek Sepeti, Obilet bu pazarlarda.” “Rakip rekabetin önünü açtık. E-pazaryerleri, online reklam, ilaç, akaryakıt, hızlı tüketim ürünleri perakendeciliği sektörlerini inceledik. Deprem bölgesindeki mobil ekosistemler ve pazarlara yönelik sektör incelemelerini başlattık.” bilgiyi verdi.
Kule, depremden etkilenen illerin yeniden imarında önem taşıyan hazır beton ve çimento bölümlerinde denetimlerini sürdürdüklerini belirtti.
Yapılan incelemeler sonucunda son 4 yılda toplam 10,4 milyar lira ceza kestiklerini belirten Küle, çalışmalarının tüketici refahına etkilerini ölçmek için bir analiz yaptıklarına dikkat çekti. Kule şunları söyledi:
“Buna göre 2021-2022’de tüketiciye yıllık ortalama 67,3 milyar lira fayda sağladığımız ortaya çıkıyor. Bu fayda 2022 Gayri Safi Yurt İçi Hasıla’nın binde 7,2’sine tekabül ediyor. Geçmişte olduğu gibi sektör bundan sonra da gelecek. Önümüzdeki dönemde de faydalanmaya devam edeceğiz.”Araştırmalarımızla sektörleri röntgenlemeye, resen veya şikayet yoluyla tespit ettiğimiz her rekabet sorununa müdahale etmeye devam edeceğiz. Raf fiyatlarına yapılan müdahaleleri araştırmaya devam ediyoruz.”
Dijital pazarlarda araştırmalarını sürdürdüklerini belirten Küle, “Dijital pazarlara sonradan müdahale araçlarımız rekabete aykırı davranışların etkilerini ortadan kaldırmakta geç kalmamıza neden oluyor. Bunun için ön müdahale aracı sağlayan bir mevzuat değişikliğine ihtiyacımız var. Avrupa Birliği ve üye ülkelerinde olduğu gibi dijital pazarlarda.” dedi.